zondag 25 januari 2015

Week 2


Voor de video gebruik ik Aida stof zodat jullie goed kunnen zien wat ik doe.
Als je zelf met linnen bezig ben dan borduur je over 2 draden.

De dubbele rijgsteek is een steek die je veelvuldig kan gebruiken.
Zijn andere naam is de Holbeinsteek.
De steek is genoemd naar de schilder Hans Holbein de Jonger (1497 - 1543).
Zijn werk is zeer gedetailleerd.
De foto hieronder toont de dubbele rijgsteek op de manchet van Jane Seymour 
(Koningin van Engeland - 3e vrouw van Henry VIII). 


De Holbein steek is later ook onder de benaming Black-work 
(zwart-wit werk) bekend geworden. 
Het mooie van de Holbein of dubbele rijgsteek is dat je je werk 
omkeerbaar kan maken. Heel handig bij mouwen e.d.

De dubbele rijgsteek wordt ook gebruikt bij het Assissi borduren en als vervanging 
van de stiksteek in je gewoon borduurwerk.
De foto's hieronder laten de voor en achterkant van mijn Assissi borduurwerk zien.


                                             de voorkant                          de achterkant




Dit werkje is alleen met de dubbele rijgsteek gemaakt.
De bovenste foto is van de voorkant en de onderste foto is van de achterkant.
De enige manier om te zien wat de achterkant is waar er afgehecht is.

Ik hoop dat ik je heb kunnen inspireren!

Tammy


4 opmerkingen:

  1. Leuk, ik vind het nog steeds een superplan...
    Liefs
    Er x

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor je steun! Gelukkig heb ik een geweldige vriendin achter mij!

      Verwijderen
  2. Je hebt niet 1 vriendin achter je, maar ik denk een hele berg!
    Wat een inspiratie krijg ik van je.

    BeantwoordenVerwijderen