woensdag 18 februari 2015

Week 5


De gespleten steek was deze week aan de beurt. Wat een geweldige steek, maar oh zo zielig. Je ziet hem bijna nooit in werk want hij ligt altijd onder de mooier steken. Een echte "ondergeschoven kindje" dus.

Voor deze steek is het heel handig om een borduurnaald met een punt te pakken. 
Ze heten Chenille naalden, dus een borduuroog met scherpe punt. 
Chenille naalden worden gebruikt bij Mountmellick werk en Crewel Embroidery.



De draad wordt gespleten (vandaar de naam) om het een mooie rand te geven. Trouwens, hoe dunner je draad hoe moeilijker om het gespleten te krijgen. Voor het oefenen is het wat makkelijker om een perlé draad te gebruiken. 
Ik gebruik de steek in Broderie Anglaise, Crewel Embroidery en overige witborduurwerk.






Door eerst de gespletensteek om de omtrekken te borduren creëer ik een rand of muur waar ik de mooie steken overheen leg. Zo krijg je mooie rondingen in je cirkels en gladde kanten.





De bovenste cirkel hier in mijn Montmellick werk is pas mooi rond. Oefening baart altijd kunst dus blijf oefenen (dat doe ik ook). Je ziet in een werkstuk dat het steeds beter gaat.





Veel plezier met deze basis steek en tot volgende week, 

Tammy

Geen opmerkingen:

Een reactie posten