maandag 23 februari 2015

week 6


Deze week de Schovensteek (Sheaf Stitch). Een schoof is "een samengebonden hoeveelheid halmen" volgens de Dikke van Dalen. En daar lijkt de steek op. Wat is het toch simpel allemaal.

Maar zoals iedere schoof er vroeger anders uit zag, kan jou schoven ook worden. Je kan zo lekker variëren met deze steek.

Deze steek kom je ook weleens tegen onder de naam Bundelsteek.


De techniek is eigenlijk simpel. Je borduurt drie verticale rijgsteken naast elkaar, allemaal dezelfde lengte. Je komt dan op onder de middelste steek, gaat onder alle rijgsteken en bundel alle 3 bij elkaar. Op mijn blauwe lap heb ik een perlé draad gebruikt. Zo kan je niet om de steek heen!


Nu kan je hier heel veel variaties in maken.

 De eerste rij steken is zoals de beschrijving hierboven. De rij daaronder is over 5 bundels (draden) en de samentrekkend steek is (express) uit het midden. De rij daaronder is nog leuker. Een steek over 3 bundels (draden), een over 5 bundels en weer een steek over 3. Lijkt net een ster maar het is nog altijd de schovensteek.

De onderste steek is op zijn kant gezet en gaat over 3, 5 en dan 7 bundels om terug te gaan over 5 en dan 3. Volgen jullie het nog??





Ik wens jullie veel plezier met jullie schovensteek. Vergeet niet te spelen, zo ontdek je de leukste dingen.
Ik heb ook een foto van de voorkant van mijn handbook erbij gezet!



veel plezier, en tot volgende week...

Tammy




Geen opmerkingen:

Een reactie posten